
"Brennende engasjement"
Kunde: Amnesty International
Prosjekt: Make Oslo
Verden blir mørkere. Toleransen minker. Stemmer stilner. Det var utgangspunktet da Amnesty ga oss oppdraget: Lag en film som tenner engasjementet igjen
Klokken åtte om morgenen fikk vi oppgaven fra Amnesty: Lag en kampanje som mobiliserer mot verdens autoritære vending. Verden er blitt mørkere, og vi trenger at flere engasjerer seg. Klokken åtte samme kveld skulle den leveres – ferdig.
Vi kastet oss rundt. For når du har tolv timer, gjelder det å bruke alt du har: kreativitet, teknologi og en solid dose instinkt. Ideén måtte være skarp, relevant – og lande midt i magen på folk.
Midt i researcharbeidet, der vi gravde oss ned i data, analyser og verdensutvikling, snublet vi over Niemöllers dikt «Likegyldighet»:
"Først kom de for å ta kommunistene, men jeg protesterte ikke – jeg var jo ikke kommunist..."
Der lå svaret vi lette etter – skjult i innsikten. Vi så det tydelig: Folk sliter med å engasjere seg i urett som skjer langt unna. Når det gjelder "de andre", er det lett å bli passiv. Men når trusselen kommer nær, våkner følelsene.
Der og da smeltet strategi og kreativitet sammen. Det var ikke lenger to prosesser – det var én. Ikke en planlagt inspirasjon, men en oppdagelse. Briefen ble skrevet samtidig som vi utviklet idéen. Og AI var ikke bare et verktøy – det ble en nysgjerrig kollega som gravde sammen med oss.
Alt det visuelle i filmen – bilder, animasjon, musikk – er AI-generert. Og bare én dag etter at OpenAI slapp den nye bildegeneratoren i ChatGPT, tok vi den i bruk for alt den var verdt. For oss handlet det om å bruke det aller ferskeste på en måte som virkelig ga mening.
Hele prosessen bekreftet det vi i Well Told har ment lenge. Når du jobber med innsikt som startpunkt – og lar AI være en ekte sparringspartner – skjer det noe magisk. Før startet vi kreativiteten på en blank side, ventet på inspirasjonen. Nå starter den midt i analysen. Ideene springer ut av innsikten – nesten før du rekker å merke det.
Kanskje er det akkurat her den moderne kreative revolusjonen skjer. Ikke i rusen av en genial idé, men i nysgjerrigheten. I dataene. I strategisk arbeid som åpner dørene for kreativiteten. Hos Well Told kaller vi det Storytelling Intelligence – mennesker og maskiner som tenker sammen, raskere, dypere og mer presist.
Amnesty-caset beviser det. På tolv timer leverte vi en film som vant prisen for beste kvalitet/kreativt håndverk på Make Oslo. En film som rører, engasjerer – og minner oss om hvor viktig det er å bry seg før det er for sent.